خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پیشنهاد هفته – فیلم مشق شب عباس کیارستمی

موضوع : فیلم منتخب هفته

پیشنهاد هفته ۱۳ / ۵ / ۹۴

فیلم مشق شب به کارگردانی عباس کیارستمی

کیفیت عالی / لینک مستقیم / اختصاصی آرشیوفا / بهمراه لینک دانلود

گوشه ای از ریشه یابی مشکلات یه دهه شصتی

آرشیوفا شما را به تماشای این فیلم دعوت می کند

شما دوستداران سینما هم می توانید نقد و یادداشت های خود را نسبت به این فیلم را برای ما بفرستید به برترین نقد هفته اشتراک دو ماهه هدیه داده خواهد شد

JorKXXJ

اطلاعات کامل : IMDB

حجم : ۶۰۰ مگابایت

سال تولید فیلم :‌ ۱۹۸۹-۱۳۶۷

ژانر : کودک / اجتماعی

کیفیت : TVRip

امتیاز آی ام دی بی : ۸ از ۱۰

خلاصه داستان : اين فيلم تحقيقي است مصور درباره تكاليف شب بچه ها. فيلم از زبان خود بچه ها به طرح اين موضوع مي پردازد. بي اطلاعي آنها از روش هاي جديد تدريس و سياست هاي آموزشي در مدارس، مهمترين مسائل در اين زمينه هستند كه در فيلم مطرح مي شوند.

نقد : فیلم مستند گونه مشق شب ساخته عباس کیارستمی محصول سال ۱۳۶۷ و محصول زمانی است که کیارستمی هنوز همکاری نزدیک خود با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را حفظ کرده بود و محتوای فیلمهایش مناسب کودکان بود.

فیلم با نشان دادن کودکانی که به مدرسه میروند شروع میشود.کودکان که با کنجکاوی بسیار به دوربین نگاه میکنند سوالاتی را از گروه میپرسند و صدای شخصی هم از پشت دوربین میاید که ضمن جواب دادن به سوالات کودکان خود نیز سوالاتی از انها میپرسد. “مشقهاتون نوشتین؟” ، “کدوم مدرسه میرید؟” ، ” من خودم با تکالیف بچم مشکل دارم” و اینگونه جملات در ابتدای فیلم کاملا مشخص کننده محتوی فیلم است. با ورود به مدرسه کودکانی دیده میشوند که به رسم سنت قدیمی مدارس در صفهای نامنظمی ایستاده اند و در سر صف برای انها قران خوانده شده و با جملاتی شعرگونه با تم مذهبی برای ورزش صبحگاهی تهییج میشوند.

برای ادامه نقد ، دانلود فیلم ، دریافت پوستر اورجینال فیلم و تماشای آنلاین بخشی فوق العاده از فیلم به ادامه مطلب بروید

ادامه ی نقد :  با نشان دادن کیارستمی که به مانند مامور استنشاق با عینکی دودی پشت یک میز نشسته و با فیلمبردار صحبت میکند فیلم وارد فاز اصلی میشود. دانش آموزانی که با دیدن آنها به بیننده دهه شصت و هفتادی حس نوستالژی عجیبی دست میدهد یک یک وارد میشوند و کیارستمی شروع به سوال در مورد تکالیف آنها میکند.این سوالها که به مثابه مقدمه چینی برای رسیدن به هدف است به آرامی جهت دار شده و از سوالات ابتدایی به سوی سوالات چالش برانگیزتری مانند بحت تنبیه و تشویق میرود. کودکان نیز با ان زبان ساده و شیرین کودکانه خود به سوالات کیارستمی پاسخ میدهند ” مامانم میزنه تو صورتم”، “بابام با کمربند مامانم میزنه” ، ” نمیدونم تشویق یعنی چی” ، ” اگه بیست بگیرم جایزه یه دونه شیرینی میخام” و اینگونه پاسخها جواب سوالات هوشمندانه کیارستمی است که صد البته کار تدوین هم در هارمونی این جوابها در چشم بیننده بی تاثیر نیست.

بعد از گذشتن از این مقدمه حال که بیننده کمابیش متوجه وجود مشکل در سیستم آموزشی شده است منتظر راه حل این مشکل است و در اینجاست که والدین یکی از دانش آموزان که خود را تحصیلکرده و خارج رفته معرفی میکند وارد میشود و صحبتهایی را میکند که امروز برای من و همکاران فرهنگیم بسیار اشناست و دردهایی را بر زبان می اورد که افراد اگاه این روزها را به تعجب وا میدارد که در ان زمان این فرد عجب انسان فرهیخته ای است که به این خوبی درد را پیدا کرده است.

بعد از نشان دادن صحنه هایی از نوحه سرایی یکی از معلمان و عزاداری بی مسمای دانش آموزان که نشان از درک پایین دانش آموزان به اقتضای سنشان از مسائل دینی را نشان میدهد کیارستمی بر روی یکی از دانش آموزان که مشکلی دارد زوم بیشتری میکند و با پدر او نیز جهت پیدا کردن ریشه مشکل دانش آموز صحبت میکند و در پایان در حالی که همین دانش آموز شعری میخواند صدای او در پس زمینه تیراژ پایانی کمرنگ و کمرنگتر میشود.

کیارستمی در این فیلم تمام سعی خود را کرده است تا به نحوی مشکل سیستم آموزشی مدارس ما را نشان دهد. از فزونی بیش از حد تکالیف دانش آموزان که باعث دل پژمردگی دانش آموزان میشود تا کمبود شدید تشویق دانش آموزان در مقابل تنبیه های گاه و بیگاه از طرف مدرسه و خانه. از خفقان شدید مذهبی مدارس که فقط جنبه ظاهری داشته و هیچگونه درکی برای دانش آموز ندارد تا بیسوادی والدین دانش آموزان که باعث کمبود بهره وری فرزندانشان شده اند. تمام این گفته ها درد است اما درمان کیارستمی هم جالب توجه است مقایسه سیستم آموزشی کشور با بهترین سیتمهای آموزشی دنیا و نشان دادن کمبودهای ان و حرفهای دیگری که به گوش بسیار خوش و دلنشین می ایند اما در عمل ….

با پیشرفت آموزش و پرورش ایران در چند سال اخیر و بهبودها و تغییر نگرشها در سیستم آموزشی بسیاری از حرفهای ان پدر دانا به عینه عملی گشته است اما اینکه این کارها تاثیر مثبتی هم بر آموزش و پرورش کودکان کشورمان گذاشته است خود سوال دیگری است که باید از استاد خواست تا فیلم دیگری برای پاسخ دادن یه این سوال بسازد. پاسخی که به شخصه و با توجه به سابقه کم خود در آموزش و پرورش در مثبت بودن آن شک دارم.

نقد آموزش و پرورش در قالب فیلم اتفاقی است که به ندرت در کشور ما اتفاق افتاده است و میتوان گفت مشق شب کیارستمی برجسته ترین نمونه در این زمینه است. در زمان اکران فیلم شهید آوینی نقد تند و تیزی بر این فیلم وارد کرده بود که از نظر بنده با کم لطفی ایشان نسبت به محتوای فیلم همراه بوده است. اکنون و با گذشت بیست و اندی سال از ساخت فیلم راحت تر میشود نسبت به محتوای درونمایه کیارستمی قضاوت کرد. اما در پایان فیلم سوالی که همیشه در ذهن من بی پاسخ مانده این است که استاد بزرگ واقعا مشکلمان این بود ….؟ نویسنده : میلاد قمی / وبلاگ دست آشنای دوست

بخشی فوق العاده از فیلم مشق شب

در پلیر اختصاصی سایت

در سایت آپارات

پوستر اورجینال فیلم

مشق_شب


dl34

دانلود فیلم مشق شب با لینک مستقیم

کپی رایت خرید اشتراک طلایی و توضیحات اشتراک آموزش اشتراک طلایی آرشیوفا
چه امتیازی می دهید؟
امتیاز 5.00 ( 3 رای )
۲ نظر تا کنون ثبت شده است
آقای خر در چهارشنبه , 5 آگوست 2015 گفته :

یکی از بی نظیر ترین کارهای استاد کیارستمی…

واقعن ممنون از ایجاد این بستر برای شناسوندن این مفاخر

ArchiveFa در چهارشنبه , 5 آگوست 2015 گفته :

مرسی از لطفتون
بله یکی از بهترین کار های ایشونه

Copyright © 2014-2021 by ArchiveFa.iR گرافیک و طراحی : پارس تمز