خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پیشنهاد هفته – فیلم چهارشنبه سوری اصغر فرهادی

موضوع : فیلم منتخب هفته

پیشنهاد هفته ۲۱ / ۵ / ۹۴

فیلم چهارشنبه سوری به کارگردانی اصغر فرهادی

کیفیت عالی / لینک مستقیم / اختصاصی آرشیوفا / بهمراه لینک دانلود

فیلمی دیدنی از اصغر فرهادی

آرشیوفا شما را به تماشای این فیلم دعوت می کند

با بازی درخشان هدیه تهرانی و دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فجر

با بازی درخشان ترانه علیدوستی و دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن در جشنواره فجر

با کارگردانی درخشان اصغر فرهادی و دریافت بهترین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فجر

chaharshanbesoori

شما دوستداران سینما هم می توانید نقد و یادداشت های خود را نسبت به این فیلم را برای ما بفرستید به برترین نقد هفته اشتراک دو ماهه هدیه داده خواهد شد

اطلاعات کامل : IMDB

حجم : ۷۰۰ مگابایت

سال تولید فیلم : ۱۳۸۴-۲۰۰۶

ژانر : اجتماعی

کیفیت : DVDRip

امتیاز آی ام دی بی : ۸ از ۱۰

خلاصه داستان : نزدیک عید است و همه مردم مشغول خانه تکانی و استقبال از سال نو هستند. دختر جوانی به نام روح انگیز(ترانه علیدوستی) که خود را آماده ازدواج می‌کند، روز چهارشنبه سوری برای کار به خانه خانواده‌ای متوسط وارد می‌شود. فضای پر تنش و غم‌انگیز خانه، به همراه غوغای انفجار ترقه‌های چهارشنبه سوری فضایی بی‌ثبات و ناآرام به وجود آورده‌است.

نقد : فيلم با “روحی” آغاز می شود، آنجا که با نامزدش در جاده‌ای برفی، سوار بر ترک موتور در حرکت هستند. شور زندگی در نگاه “روحی” و اشتياق در رفتارشان كه در پس زمينه‌ای از محيط سرد برفی روی می‌‌دهد، تناقضی را به تصوير می‌‌کشد که حکايت از آدمهايی دارد که گرچه از قشر کم‌درآمد و حاشيه‌نشين جامعه‌اند اما از لحظه‌ لحظه‌های زندگی کوچکشان لذت می‌‌برند و روزگار می‌‌گذرانند. اتفاقی که به سختی در زندگی زوج به ظاهر مرفهی که در ادامه داستان با آنها روبرو می شويم، رخ می‌دهد. لحظه‌ای بعد چادر دخترک لای چرخ موتور گير کرده و باعث سرنگونی موتور می شود و آنها را از حرکت باز می ايستاند…..

برای ادامه نقد ، دانلود فیلم ، دریافت پوستر اورجینال فیلم  به ادامه مطلب بروید

فيلم “چهارشنبه سوری” داستان كمشكش زنان و مردان، در جامعه‌ در حال گذار است. مهم‌ترين لوکيشن، وضعيت به‌هم‌ريخته خانه خانواده سميعی است که قبلاً نقاشی شده و حالا قرار است جمع ‌و جور کنند و تازه فردايش هم عازم سفر هستند. اين خودش نشانه آشفتگی رابطه‌ای است که در اين خانه جريان دارد. در انتخاب لوکيشن اصلی دو مورد اساسی رعايت شده و به فضای داستان کمک کرده که البته بيشتر با پشتيبانی فيلم‌بردار همراه بوده است. آپارتمانی با پنجره های زياد که آدم احساس می کند همه‌جا لخت است و همه دارند به داخل آن نگاه می‌کنند. در طول فيلم، مژده چند بار می‌گويد: “در را ببند، پرده‌ها را چرا نزدی؟” انگار او دنبال اين است که زودتر چهار ديواری را ببندند تا جای محکمی برای ايستادن پيدا کند. (جالب است بدانيد که در تخريب خانه و ساخت دوباره‌اش برای فيلم‌برداری، يک پنجره هم به آن اضافه شده!.) نکته دومی که فضا را آشفته‌تر می‌کند، معماری خانه است، مثلاً در معماری اصلی آپارتمان، اتاق اميرعلی اصلاً وجود نداشته و آشپزخانه هم شکل ديگری داشته است، پذيرايی با پله به جای ديگری وصل بوده و فضای تختی نداشته است. از نظر مکانی، آشفتگی داخل آپارتمان به خاطر خانه‌تکانی کاملاً طبيعی جلوه می‌کند.

“شيشه شكسته پنجره”، نماد رابطه با بيرون، همان ابتدا می‌تواند نشانگر نوعی نابسامانی در خانواده و يا بی‌توجهی همسر به امور فنی، به عنوان يكی از وظايف مرد باشد. دختر كارگر در بدو ورود با “انبوهی از وسايل” در اتاقها مواجه می شود. اگرچه ريخت‌وپاش بودن اتاقها به دليل نوع ميزانسن و رنگ آميزی صحنه است اما می‌تواند نشان ‌از نابسامانی و درهم ريختگی زندگی زناشويی و بی‌توجهی و بی‌انگيزه بودن زن خانه به امور خانواده نيز باشد.

“چهارشنبه سوری” تصوير و تقابل زندگی خانواده‌های شهری و متفاوت بودن آن با خانواده سنّتی و مذهبی است. نوع آرايش و پوشش و لباس، روش زندگی، محل سکونت، روابط همسايه‌ها در آپارتمان و بسياری از عناصر ديگر نشانگر تفاوتهای زندگی دختر كارگر با افراد ساكن در يك مجموعه آپارتمانی است و اين تفاوت موجب می‌شود تا دختر به جريان زندگی آنها به صورت يك ناظر شگفت‌زده نگاه كند و همه چيز برايش تازگی دارد. كارگردان با تكرار و تاكيد روی “چادر” سعی دارد مخاطب را متوجه عنصر «حجاب» و «تفاوت فرهنگی» دختر كارگر با مژده، سيمين و ديگر آدم‌های آن مجموعه آپارتمانی كند.

بی‌اعتمادی، از هم پاشيدگی رشته‌ خانواده و زندگی زناشويی موضوع فيلم چهارشنبه سوری است. متاسفانه اين موضوع با توجه به رويكرد فيلم‌سازان به فيلمهای اجتماعی در سالهای اخير توسط بعضی از کارگردانان ناوارد به يكی از موضوعات نخ نما و تكراری تبديل شده است!.

“فرهادی” در پاسخ به اين پرسش که فکر می‌کنيد چرا در سالهای اخير، موضوع خيانت در فيلم‌های ايرانی اين‌قدر زياد شده؟ می گويد “خيلی روشن است، به اين دليل که خيانت در جامعه زياد شده … روز اولی که خواستم اين فيلم را بسازم و فيلمنامه را داديم به وزارت ارشاد، دوستی که خيلی نظر مثبتی هم نسبت به من داشت، گفت اين فيلم را نساز، صلاح نيست، چون خيلی از فيلم‌ها دارد بر اساس اين موضوع ساخته می‌شود. جوابم اين بود که عيبی ندارد و بايد بيشتر ساخته شود. باور نمی‌کنيد در هفته اول نمايش بيش از ده خانم و آقا با من تماس گرفتند و درباره فيلم که برای‌شان جالب بوده، صحبت کردند و گفتند اين عين زندگی ماست. همين امروز صبح يک خانمی که نمی‌دانم تلفنم را از کجا گير آورده بود، زنگ زد و پرسيد: «شما داستان اين فيلم را از زندگی من گرفته‌ايد؛ کسی زندگی من را برای شما تعريف کرده؟» گفت اتفاقاً در يک روز چهارشنبه‌سوری همين اتفاق برای من افتاد و خانه‌ام را ترک کردم با بچه‌ام. به هر حال اتفاقهايی در چهارديواری‌ها می‌افتد که من چون همه جای دنيا را نمی‌شناسم، نمی‌دانم آيا همه جا اين جوری است يا نه، اما مسلم است که در کشور ما مواردش خيلی زياد است. انگار برای تماشاگران، موضوع اين فيلم، تجربه دوری نيست…”

«چهارشنبه سوری» فرهادی، نمونه تمام عيار يک سينمای اجتماعی از نوع ايرانی است. نمونه ای که قبلاً ناصر تقوايی، مهرجويی، بنی اعتماد و بيضايی به بهترين شکل تجربه اش کرده اند. کارگردانهايی که جايگاه محکم امروزشان مديون همان تجربه و آثار است. اگرچه کم نيستند کسانی که سينمای اجتماعی را دستمايه خود کرده اند اما اينکه دليل عدم موفقيت آنها کجاست را بايد در عمق فرهنگ و ميزان دانش سازندگانش جستجو کرد. منبع : وبلاگ بهترین فیلم ها

chaharshanbesoori1 chaharshanbesoori484 chaharshanbesoori1561188

 

 

 

 

 


دانلود فیلم چهارشنبه سوری با لینک مستقیم

کپی رایت خرید اشتراک طلایی و توضیحات اشتراک آموزش اشتراک طلایی آرشیوفا
چه امتیازی می دهید؟
۰ تا کنون ثبت شده است
Copyright © 2014-2021 by ArchiveFa.iR گرافیک و طراحی : پارس تمز